Silje Kringlebotten Husebø

Årsmøte i Karmøy Arbeiderparti

Karmøy Arbeiderparti gjennomførte onsdag 24. februar sitt årsmøte med behandling av saker og valg. På årsmøte ble Silje Kringlebotten Husebø valgt til ny leder.

Silje Kringlebotten Husebø overtar etter Tore Skeie, som fortsetter i styret som 2. nestleder. Øvrig styresammensetning ble; Inger Elise Netland Kolstø (1. nestleder), Leif Arild Fjellheim (kasserer), Christian Falnes (sekretær), Karl Emil Selvåg, Sølvi Henningsen Røyland, Jan Mathiesen, Odd Johan Odde, Svanhild Lygre Andersen, Mathilde Hope Nes, Karin Elisabeth Berndtson (vara) og Svein Andreas Næsse (vara).

Av innkomne saker var det flere, blant annet viktigheten av 100 % stillinger. Karmøy Arbeiderparti har i sitt program programfestet å arbeide for heltidsstillinger. Karmøy kommune er en av de største arbeidsgiverne på Vestlandet med vel 3200 ansatte, og her vil Karmøy Arbeiderparti arbeide for at heltidsprosjektet i kommunen får full oppmerksomhet. Dette innebærer at rett til deltid må begrenses, og at noen turnuser må omarbeides. Nye stillinger som tilbys må i hovedsak være 100 %, og det vil og gjelde for det nye Skudenes bu- og behandlingsheim.

Rett til pensjon fra første krone, var en annen viktig sak, og en nasjonal sak. Arbeiderpartiet har tidligere fremmet forslag om pensjon fra første krone og nå vil regjeringen innføre pensjon fra første krone fra 2023. Arbeiderpartiet er glad for dette, men mener at ordningen kunne ha blitt innført fra 2022, da det ikke er noen grunn til å vente med det.

Hovedtaler var Tom Kalsås fra Rogaland Arbeiderparti. Tom holdt et engasjerende og flott innlegg hvor han var innom flere viktige områder av Arbeiderpartiets partiprogram, blant annet om at det nå er vanlige folks tur og hovedutfordringer som at alt for mange står utenfor arbeidslivet.

Styret Karmøy Arbeiderparti