Veronika Birgitte Brekke Jakobsen

To av Veronika sine hjertesaker er at alle barn har rett på en trygg og god oppvekst hvor de blir styrket til å møte og mestre livets oppgaver. En god barndommen varer hele livet ut og det må Karmøy kommune legge til rette for. Samt #Kryssenkvinne!

Veronika Birgitte Brekke Jakobsen

Bli bedre kjent med Veronika Birgitte Brekke Jakobsen:

Veronika Brekke Jakobsen er 47 år, gift med Jan, to voksne sønner på 21 og 26 år - og to katter på 15 og 16 år. Født og oppvokst i Kopervik, med fem år i Okka by (tidlig barneår), to år i Stavanger på 90-tallet og bosatt i Åkrehamn de siste 26 årene.

Politikk er kommet inn med morsmelka, men valgte likevel ikke å delta aktivt før 2011. Har alltid vært samfunnsengasjert og aktiv i frivillig arbeid i alle år, hvor hun blant annet var leder i avd. fotball ungdom i Åkra Idrettslag i mange år, vært trener og leder for både gutte- og jentelag. Selv har hun spilt fotball på alle nivå og er evig takknemlig for alle vennskap og gode opplevelser hun har fått med seg med å delta i organisert idrett.

Hun er utdannet vernepleier og yrkesfaglærer. Arbeider ved Åkrehamn videregående skole og er glad for å få dele tiden og kunnskapen sin med ungdom som står på «springbrettet» ut i arbeidslivet. Å være delaktig i at flest mulig ungdom fullfører skoleløpet betyr enormt for Veronika da hun vet at det betyr en tryggere framtid for hver enkelt, og bedre kvalifisert arbeidskraft for samfunnet.

Hun er også opptatt av kvinner i Karmøy dessverre ikke har fått den plass de fortjener… Hun var den som fra talerstolen i det første kommunestyre i perioden 2015-2019 som stilte dette spørsmålet til ordføreren:

- Et kjønnsrettferdig lokaldemokrati gir et mer demokratisk politisk system. Kun 11 av 45 folkevalgte i Karmøy kommune i denne perioden er kvinner. I lys av dette så lurer jeg på hva Karmøy kommune vil gjøre for å øke kvinneandelen?

I lys av dette igjen oppfordrer hun innbyggerne i Karmøy kommune den 9.september i 2019 om å være påpasselig som aldri før med å gi muligheten til kvinner også under kommunevalget:

#Kryssenkvinne

1.mai2019